Συχνές Ερωτήσεις

Η ερώτηση δηλώνει αμφιβολία. Η αμφιβολία, με την σειρά της, καθοδηγεί προς την έρευνα και την μελέτη, οι οποίες είναι γονείς της Γνώσης. Η Γνώση, τέλος, κατευθύνει και φέρνει τον άνθρωπο πιό κοντα στο Φως.

Το ρητό του Διαφωτισμού ήταν και παραμένει: SAPERE AUDE – Τόλμησε να μάθεις ! Διότι χρειάζεται τόλμη. Δεν είναι πάντα ευχάριστα αυτά που μαθαίνουμε. Είναι όμως σίγουρα χρήσιμα και απαραίτητα.


Εμείς θα συμπληρώσουμε: «Ρώτησε και θα μάθεις». Εάν δεν ρωτήσεις, αλλά και στη συνέχεια δεν διευκρινήσεις, τότε οι γνώσεις που θα λάβεις έχουν σοβαρή πιθανότητα να είναι είτε λανθασμένες, είτε «λειψές». Και η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας!

Ο άνθρωπος που δεν ρωτά και στη συνέχεια δεν διερευνά την αξιοπιστία της απάντησης, είναι καταδικασμένος να δέχεται ό,τι του πουν και κατά συνέπεια να γίνεται υποχείριο αυτών, που μοναδικό σκοπό έχουν τη χειραγώγησή του. Η χειραγώγηση αυτή οδηγεί στο δραστικό περιορισμό της προσωπικής του ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ!

Αφαίρεσε από έναν άνθρωπο το «Γιατί;» και αμέσως, μπροστά σου θα εμφανισθεί ένας φανατικός!

Οι απαντήσεις στις υποβαλλόμενες ερωτήσεις δίδονται υπό το πρίσμα του Φιλελεύθερου και Αδογματικού Ελευθεροτεκτονισμού και ορισμένα σημεία δεν συμφωνούν με τις αντίστοιχες απαντήσεις που μπορεί κάποιος να συναντήσει στον ιστοχώρο μίας «Παραδοσιακής»-«συντηρητικής» Τεκτονικής Δικαιοδοσίας. Ας μη ξεχνά ο αναγνώστης ότι υπάρχουν δύο, τουλάχιστον, διακριτά Τεκτονικά ιδεολογικά ρεύματα!






  


1. Τι είναι ο Ελευθεροτεκτονισμός;
Ο Ελευθεροτεκτονισμός ή απλά Τεκτονισμός είναι ένα παγκόσμιο σύνολο αδελφοτήτων (που ονομάζονται "Δικαιοδοσίες" ή «Τάγματα»). Οι επιμέρους Δικαιοδοσίες, των οποίων η μεταξύ τους σχέση και σύνδεση κυμαίνεται, έχουν ως κοινά στοιχεία κάποιες εθιμοτυπικές διαδικασίες (όπως για παράδειγμα τη χρήση Συμβόλων και αλληγοριών εμπνευσμένων από την οικοδομική τέχνη). Κάθε Δικαιοδοσία αποτελείται από, το λιγότερο τρεις, Συμβολικές Στοές (ονομάζονται και Εργαστήρια) στις οποίες εντάσσονται τα μεμονωμένα μέλη, δηλαδή οι Ελευθεροτέκτονες. Στον Ελευθεροτεκτονισμό συνασπίζονται άνθρωποι που μοιράζονται και υπερασπίζονται συγκεκριμένες κοινές Αξίες και Ιδεώδη.

Στον Ελευθεροτεκτονισμό η φυσική πράξη της οικοδόμησης αποκτά μεταφορική-αλληγορική έννοια, αναφερόμενη στην ηθική και πνευματική ανέλιξη. Ο οικοδομούμενος Ναός αναπαριστά το πρότυπο της υπέρτατης τελειότητας (Κάλους) για την κατάκτηση του οποίου ο κάθε Ελευθεροτέκτων πρέπει να αγωνιστεί με εφόδια του την Σοφία του πνεύματος και την Ισχύ του χαρακτήρα του.

Οι Ελευθεροτέκτονες Εργάζονται ταυτόχρονα τόσο για την αυτοβελτίωσή τους, όσο και για έναν καλύτερο κόσμο. Δίνουν μεγάλη σημασία στην Αδελφοσύνη, αυτό το «κονίαμα» που πρέπει να ενώνει όχι μόνο τους Τέκτονες, αλλά και κάθε άνδρα και γυναίκα σε ολόκληρο τον κόσμο.



2. Τι είναι ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Ελευθεροτεκτονισμός;
Ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Ελευθεροτεκτονισμός, πρώτα και κύρια, είναι μια Αδελφότητα ανδρών και γυναικών της οποίας τα μέλη είναι ενωμένα μεταξύ τους με μια κοινή δέσμευση στα Ανθρωπιστικά Ιδεώδη, καθώς και στην θεμελιώδη θεώρηση του Ανθρώπου ως ηθικά και πνευματικά τελειοποιήσιμου, αυτόνομου και ταυτόχρονα κοινωνικού πλάσματος, χωρίς να είναι απαραίτητη η θρησκευτική επιρροή για να το πετύχει.

Πρόκειται για ένα φιλ-ανθρωπικό, κοσμικό-φιλοσοφικό και «μυητικό» Τεκτονικό ρεύμα του οποίου οι στόχοι είναι η αναζήτηση της Αλήθειας, η διερεύνηση κάθε θέματος με βάση την Αρχή της Ελεύθερης Εξέτασης, η μελέτη των ηθικών Αξιών και η πρακτική άσκηση της ανθρώπινης αλληλεγγύης. Ταυτόχρονα απορρίπτει όλες τις μορφές φανατισμού, μισαλλοδοξίας, σωβινισμού και φονταμενταλισμού, την αναιτιολόγητη παραδοσιοκρατία, κάθε προκατάληψη, ή στερεοτυπική αντίληψη, καθώς και οποιοδήποτε δόγμα.



3. Ποιές είναι οι Αξίες του Φιλελεύθερου και Αδογματικού Τεκτονισμού;
Οι Αρχές της Ελευθερίας, της Ισότητας, της παγκόσμιας Αδελφοσύνης και της Εκκοσμίκευσης, έχουν Θεμελιώδη σημασία για τους Ελευθεροτέκτονες που ανήκουν στο Φιλελεύθερο και Αδογματικό Τεκτονικό ρεύμα. Συνακόλουθα ασπάζονται τις Αξίες της ηθικής ακεραιότητας, της αλληλεγγύης, της φιλίας, της ισονομίας και της παγκόσμιας αδελφοσύνης χωρίς καμία μορφή διακρίσεων, της Ελευθερίας συνείδησης, σκέψης και έκφρασης, του κοσμοπολιτισμού, της αμοιβαίας ανοχής, της μη διάκρισης και σεβασμού της διαφορετικότητας και των φιλοσοφικών πεποιθήσεων του κάθε ατόμου, ενώ συγχρόνως αρνούνται όλες τις μορφές φανατισμού και φονταμενταλισμού και απορρίπτουν την αναιτιολόγητη παραδοσιοκρατία, την προκατάληψη ή στερεοτυπική αντίληψη, καθώς και οποιοδήποτε δόγμα ή μέσο εξουσιασμού των ανθρώπων.

Η διάδοσή και η προώθηση της πραγμάτωσης αυτών των Αρχών και Αξιών μέσα στην κοινωνία – όσο κι αν ακούγεται ουτοπικό - γίνεται με σκοπό να καταστήσουμε την κοινωνία πιο δίκαιη για όλους τους ανθρώπους, τοπικά και παγκόσμια, σήμερα και στο μέλλον. Αυτό είναι που οι Ελευθεροτέκτονες οι οποίοι ανήκουν στο Φιλελεύθερο και Αδογματικό Τεκτονικό κλάδο ονομάζουν «Εργασία για την Πρόοδο της Ανθρωπότητας».

Συμπερασματικά ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Τεκτονισμός ασπάζεται και υποστηρίζει, ανεπιφύλακτα, τις Αρχές και Αξίες που περιλαμβάνονται τόσο στη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη (1789), όσο και στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΟΗΕ - 1948).
Όλα τα παραπάνω εμπνέονται από ένα κοινό μεταξύ των Ελευθεροτεκτόνων Ιδαανικό. Το Ιδανικό της Δημοκρατίας.



4. Μπορείτε να δώσετε κάποιον απλό και σύντομο ορισμό του Ελευθεροτεκτονισμού;
Στον Ελευθεροτεκτονισμό αποδίδονται πολλοί ορισμοί, ανάλογα με τη      φιλοσοφική προσέγγιση του Τεκτονικού χώρου που ανήκει ο συντάκτης. Η Συμβολική Στοά «Κοινωνικός Κύκλος 0» αποδίδει στον Τεκτονισμό τον παρακάτω ορισμό:

Ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι ένα αφ’ εαυτού προερχόμενο, παγκόσμιο κοσμικό-φιλοσοφικό, προοδευτικό και φιλ-ανθρωπικό κίνημα, το οποίο ως μοναδικό τελικό στόχο έχει την ΕΥΤΥΧΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ.

Έχει ως Αρχές την Αρετή, την αμοιβαία Ανοχή, την απόλυτη Ελευθερία της Συνείδησης, την αλληλεγγύη και το σεβασμό προς την Ανθρώπινη αξία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Ως κοσμικό κίνημα και θεωρώντας ότι οι μεταφυσικές αντιλήψεις κάθε ανθρώπου ανήκουν αποκλειστικά στη σφαίρα της ατομικής του Ελευθερίας, αρνείται να τοποθετηθεί επ’ αυτών και απορρίπτει κάθε δογματική θέση. 
 
Προς επίτευξη του στόχου του, ο Ελευθεροτεκτονισμός αναζητά την Αλήθεια και Εργάζεται επιδιώκοντας την Ηθική, Πνευματική και υλική βελτίωση όλων των Ανθρώπων.
Έμβλημά του είναι το:

«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ – ΙΣΟΤΗΤΑ – ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ»



5. Τι εννοείτε με τη λέξη «Αλήθεια»;
Ως «Αλήθεια», στη προκειμένη περίπτωση, ορίζεται η λογική και τεκμηριωμένη εξήγηση κάθε φαινομένου.



6. Αναφέρεστε συχνά στους όρους «Φιλελεύθερος» και «Αδογματικός». Τι έννοια αποδίδετε σε αυτές τις λέξεις;
Οι δύο αυτές λέξεις χρησιμοποιούνται στα κείμενά μας σύμφωνα με τη Τεκτονική ορολογία και όχι με την καθημερινή τους έννοια.

Φιλελεύθερη (σε αντιδιαστολή με το «Παραδοσιακή» ή «συντηρητική») ονομάζεται μία Τεκτονική Δικαιοδοσία όταν υποστηρίζει, ως απόλυτη θέση, ότι το φύλο δεν μπορεί να καθορίζει την ένταξη στον Ελευθεροτεκτονισμό και ότι και τα δύο φύλα πρέπει να γίνονται ισότιμα δεκτά στις Στοές, είτε ως μέλη, είτε ως επισκέπτες.

Αδογματικό χαρακτηρίζεται ένα Ελευθεροτεκτονικό Εργαστήριο όταν δεν θέτει ως προϋπόθεση για την εισδοχή ο υποψήφιος να πιστεύει σε ένα Υπέρτατο Ον, ή σε κάποια θρησκεία και θεωρεί ότι τόσο οι πιστεύοντες, όσο και οι μη πιστεύοντες στην ύπαρξη του Θεού, έχουν τη θέση τους μέσα σε μία Τεκτονική Στοά. Βασική πεποίθηση των Αδογματικών Τεκτονικών χώρων είναι ότι ο Άνθρωπος αποτελεί ένα τελειοποιήσιμο, αυτόνομο αλλά και συνάμα κοινωνικό πλάσμα, ικανό να ζει μία απόλυτα ηθική και δημιουργική ζωή, χωρίς να είναι απαραίτητη η θρησκευτική επιρροή για να το πετύχει. Κατόπιν τούτων έχει εξαλειφθεί από τα τυπικά των Αδογματικών Στοών κάθε αναφορά στο Μεγάλο Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος, ενώ κατά τη διάρκεια των Εργασιών δεν υπάρχει στο χώρο της Στοάς η Βίβλος, ή οποιοδήποτε άλλο ιερό ή θρησκευτικό βιβλίο.

[Γιά περισσότερες πληροφορίες αναζητήστε στο διαδίκτυο το εμπεριστατωμένο άρθρο του αδελφού Tony Pope: «At a Perpertual Distance: Liberal and Adogmatic Grand Lodges».]



7. Τι σημαίνει για σας η «Αδελφοσύνη»;
Η Αδελφοσύνη, όχι μόνο μεταξύ των Ελευθεροτεκτόνων, αλλά και μεταξύ όλων των Ανθρώπων - ανδρών και γυναικών - είναι το Ιδανικό που επιδιώκει ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Τεκτονισμός.

Ο Αδελφικός δεσμός που ενώνει τους Ελευθεροτέκτονες σ’ ολόκληρο τον κόσμο μπορεί να συγκριθεί με τον δεσμό που ενώνει τους αδελφούς και τις αδελφές της ίδιας οικογένειας. Αυτός ο οικογενειακός δεσμός είναι μία συγγένεια εξ' αίματος που δημιουργείται με τη γέννηση από κοινούς γονείς. Από τη άλλη πλευρά στον Ελευθεροτεκτονισμό ο δεσμός αυτός δημιουργείται με την μύηση. Τον ονομάζουμε «Αδελφοσύνη» και αυτός είναι ο λόγος που οι Ελευθεροτέκτονες ενωμένοι σε μία Παγκόσμια «Αδελφική αλυσίδα» ονομάζουν ο ένας τον άλλο «Αδελφό» και «Αδελφή».

Η Αδελφοσύνη είναι μια Αξία αλλά και μια δέσμευση. Είναι η δέσμευση κάθε Ελευθεροτέκτονα να συναντά πάντοτε κάθε άλλον Ελευθεροτέκτονα - ακόμα και εάν δεν έχουν γνωριστεί ποτέ και είναι η πρώτη φορά που συναντιούνται - με αγάπη, εμπιστοσύνη και επι ίσοις όροις, έτσι ώστε από την πρώτη στιγμή να δημιουργείται αυτόματα μεταξύ τους αμοιβαία εμπιστοσύνη.
Η Τεκτονική Αδελφοσύνη επιτρέπει την Ελεύθερη Εξέταση και την αμοιβαία ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων με αυτοπεποίθηση και χωρίς αναστολές. Με αυτό τον τρόπο διευκολύνεται η αλληλεπίδραση κατά τη διάρκεια των Τεκτονικών συναντήσεων.



8. Τελικά πρέπει να πιστεύω στο Θεό για να γίνω Ελευθεροτέκτων;
Σε αντίθεση με τον επονομαζόμενο «συντηρητικό» ή «Παραδοσιακό» Τεκτονισμό, η πίστη στον Θεό δεν είναι ούτε απαίτηση ούτε εμπόδιο για να γίνει κάποιος Ελευθεροτέκτων σε μια Αδογματική Στοά (όπως π.χ. ο «Κοινωνικός Κύκλος 0»). Τα μέλη είναι ελεύθερα να ακολουθούν οποιαδήποτε θρησκεία της επιλογής τους, ή και καμία (άθεοι), υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι σέβονται την ελευθερία των άλλων να κάνουν το ίδιο.



9. Ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι θρησκεία ή θρησκευτική αίρεση;
Ξεκάθαρα και απόλυτα η απάντηση είναι ΟΧΙ! Ο Ελευθεροτεκτονισμός δεν έχει καμία σχεση με θρησκευτική αίρεση, ή θρησκεία, αλλά και ούτε υποκαθιστά τη θρησκεία. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι έννοιες κάθετα αντίθετες μεταξύ τους:

Ο Τέκτονας παραμένει πάνω απ’ όλα ένας Ελεύθερος Άνθρωπος, με Ελευθερία Συνείδησης, σκέψης και άποψης. Απορρίπτει όλες τις μορφές φανατισμού και φονταμενταλισμού καθώς και όλα τα δόγματα, και τις προκαταλήψεις.

Ο Ελευθεροτέκτονας αναζητά την Αλήθεια χρησιμοποιώντας την «Ελεύθερη Εξέταση», πράγμα που δεν συμβαίνει σε καμία απολύτως θρησκεία ή αίρεση.

Είναι εύκολο να μπει κάποιος σε μια αίρεση και είναι δύσκολο να βγει. Αντίθετα στον Ελευθεροτεκτονισμό μπαίνει μετά από μια μακρά και εξαντλητική διαδικασία, αλλά έχει την πλήρη ελευθερία να φύγει ανά πάσα στιγμή.

Σε μια αίρεση, ο άνθρωπος χάνει την αυτονομία του, ενώ αντίθετα στον Ελευθεροτεκτονισμό Εργάζεται σκληρά για να βρει την αυτονομία του.

Η δέσμευση στην εκκοσμίκευση των Ελευθεροτεκτόνων που ακολουθούν την ατραπό του Φιλελεύθερου και Αδογματικού Τεκτονισμού δεν συνάδει με τις πρακτικές που ακολουθούν οι θρησκείες και οι θρησκευτικές αιρέσεις. Επιπροσθέτως,  όπως ήδη αναφέρθηκε παραπάνω, από τα τυπικά του Αδογματικού Τεκτονισμού έχει αφαιρεθεί κάθε αναφορά σε οτιδήποτε υπερβατικό καθώς και η παραδοσιακή αναφορά στο όνομα του Μεγάλου Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος, όπως επίσης έχει αφαιρεθεί από το χώρο της Στοάς η Βίβλος, ή οποιοδήποτε άλλο ιερό, ή κάθε είδους θρησκευτικό βιβλίο.



10. Γιατί οι εκκλησίες αποστρέφονται τον Ελευθεροτεκτονισμό;
Υπάρχουν στοιχεία μέσα στις οργανωμένες εκκλησίες, όλων των θρησκειών και δογμάτων που, εσκεμμένα, παρερμηνεύουν τον Τεκτονισμό και τους στόχους του και ταυτίζουν το κοσμικό τελετουργικό του Ελευθεροτεκτονισμού, με τη θρησκευτική Θεία Λειτουργία!

Από το 1738 έως τις μέρες μας η επιχειρηματολογία της Χριστιανικής εκκλησίας κατά του Ελευθεροτεκτονισμού έχει αλλάξει τρείς φορές, καταδικάζοντας τον Ελευθεροτεκτονισμό για διαφορετικά (και ορισμένες φορές αντικρουόμενα) πράγματα κάθε φορά. Το γεγονός αυτό, από μόνο του, απαξιώνει τα επιχειρήματα των πολέμιων του Τεκτονισμού.

Ποιοί μπορεί να είναι οι πραγματικοί λόγοι αυτής της έχθρας;

 Δεν θα πρέπει να θεωρείται τυχαίο και άνευ σημασίας το γεγονός ότι η Καθολική Εκκλησία πρώτη (για να ακολουθήσει το Πατριαρχείο της Κων/λεως) αποκήρυξε τον Τεκτονισμό λίγους μόνο μήνες μετά την δημόσια Τεκτονική δήλωση (1737):

...«Οι άνθρωποι ουσιαστικά δεν διακρίνονται από τις γλώσσες που μιλούν, τα ρούχα που φορούν, τη γη που κατοικούν, ή από τα αξιώματα από τα οποία περιβάλλονται. Ολόκληρος ο κόσμος δεν είναι τίποτε παρά μία τεράστια δημοκρατία, στην οποία κάθε έθνος είναι μία οικογένεια και το κάθε άτομο ένα παιδί της.

Η Εταιρία μας (Ελευθεροτεκτονισμός), από τη γέννησή της, εγκαθιδρύθηκε για να αναβιώσει και να διαδώσει αυτά τα κεφαλαιώδη αξιώματα, τα οποία πηγάζουν από τη φύση του ανθρώπου»...

Επίσης η Εγκύκλιος Διακήρυξη του Πάπα Πίου VIII με ημερομηνία 24 Μαϊου 1829 και τίτλο «Traditi Humilitati» μας αποκαλύπτει τους βαθύτερους λόγους για τους οποίους η εκκλησία εχθρεύεται τον Ελευθεροτεκτονισμό. Η Διακήρυξη απευθυνόταν προς τους Επισκόπους και Καρδιναλίους της Παπικής εκκλησίας και αποτελούσε το πρόγραμμα του ποντιφηκάτου του. Στο Άρθρο 6 αναφέρεται στον Ελευθεροτεκτονισμό:

...«Στη συνέχεια πρέπει να ξεριζώσετε τις μυστικές εταιρίες των διαφωνούντων και αντιδραστικών ανθρώπων που εναντιώνονται στο Θεό και τους πρίγκιπες και είναι απόλυτα προσηλωμένοι στην επίτευξη της καταστροφής της Εκκλησίας και των βασιλείων, με σκοπό να φέρουν την αναρχία σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι άνθρωποι αυτοί έχοντας απορρίψει τους περιορισμούς της αληθινής θρησκείας, προετοιμάζουν το δρόμο για επαίσχυντα εγκλήματα. Αρχικά η μυστικότητα αυτών των οργανώσεων δημιούργησε υποψίες για την κακή πρόθεση τους. Στη συνέχεια, οι κακές προθέσεις αποκαλύφθηκαν όταν επιτέθηκαν, τόσο στην ιερή όσο και στη κοινωνική τάξη. Γι’ αυτό τον λόγο, οι προκάτοχοί Μας, οι ανώτατοι ποντίφικες, Κλήμης ΧΙ, Βενέδικτος XIV, Πίος VII και Λέων XII, καταδίκασαν επανειλημμένα με ανάθεμα αυτό το είδος των μυστικών εταιριών. Οι προκάτοχοί Μας τις καταδίκασαν με αποστολικές επιστολές. Εμείς επαναεπιβεβαιώνουμε αυτές τις εντολές και διατάζουμε την ακριβή τήρησή τους. Σε αυτό το θέμα θα επικεντρωθούμε και θα εργαστούμε επιμελώς ώστε να μην υποστεί βλάβη η Εκκλησία και το κράτος από τις μηχανορραφίες τέτοιων αιρέσεων. Με τη βοήθειά σας, Εμείς θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια και θα αναλάβουμε την αποστολή να καταστρέψουμε τα οχυρά που δημιουργεί η άθλια ανευλάβεια των κακών ανθρώπων.»...

Είναι πράγματι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το Βατικανό μόλις το 1892 αναγνώρισε για πρώτη φορά τη Γαλλική Δημοκρατία και κατά συνέπεια το πολίτευμα της Δημοκρατίας!

Να σημειωθεί ότι η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν είχε δική της αυτόνομη ρητωρική και επιχειρηματολογία κατά του Ελευθεροτεκτονισμού, αλλά από το 1738 έως σήμερα υιοθετεί τα επιχειρήματα της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας.

Ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Ελευθεροτεκτονισμός ΔΕΝ ασχολείται με θέματα που αφορούν τη θρησκεία, ούτε λειτουργεί ως υποκατάστατό της. Όντας θιασώτης της εκκοσμίκευσης ασπάζεται απόλυτα την Ευαγγελική ρήση:

 «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ



11. Εάν όσα αναφέρατε είναι αλήθεια τότε γιατί αποκαλείτε το χώρο συνεδριάσεων εκτός από Στοά ή Εργαστήριο και «Ναό»;
Ο όρος «Ναός» δεν χρησιμοποιείται κυριολεκτικά με τη θρησκευτική της σημασία, αλλά έχει μεταφορική έννοια. Μεταφορικά «Ναός» ονομάζεται κάθε χώρος ο οποίος θεωρείται σύμβολο μιας συγκεκριμένης κοινωνικής δραστηριότητας όπου ασκείται ένα υψηλό λειτούργημα. Έτσι και η Τεκτονική Στοά ονομάζεται «Ναός» της Αρετής, της Σκέψης, του Στοχασμού και του Ορθού Λόγου, με την ίδια λογική που και η Βουλή αποκαλείται «Ναός της Δημοκρατίας», τα δικαστήρια «Ναός της Θέμιδας», ή ένα μουσείο με έργα τέχνης, ή ακόμα και η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, «Ναός της Τέχνης».



12. Σε κάποια κείμενα του «Κοινωνικού Κύκλου 0» αναφέρεται ο όρος «Ριζοσπαστικός Τεκτονισμός». Τι σημαίνει;
Στην ουσία δεν είναι τίποτα το διαφορετικό από τον Φιλελεύθερο και Αδογματικό Ελευθεροτεκτονισμό που εξετάσαμε παραπάνω. Η έκφραση «Ριζοσπαστικός Τεκτονισμός» δηλώνει το γεγονός ότι ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Τεκτονισμός οικοδομήθηκε πάνω στις Αρχές και τα Αιτήματα του «Ριζοσπαστικού Διαφωτισμού». Την έννοια του «Ριζοσπαστικού Διαφωτισμού» ή «Εκκοσμικευμένου Διαφωτισμού» (σε αντιδιαστολή με το «Μετριοπαθή» ή «Συντηρητικό Διαφωτισμό») οφείλουμε στη καθηγήτρια ιστορίας του UCLA, Margaret Jacob, η οποία με τα μνημειώδη και πρωτοποριακά έργα της «The Radical Enlightenment» το 1981 και «The Secular Enlightenment» το 2019, καθιέρωσε τους όρους στη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα. Τη μελέτη επί του θέματος επέκτεινε, από το 2000 και μετά, ο επίσης διεθνούς κύρους καθηγητής ιστορίας του Princeton Institute for Advanced Study, Jonathan Israel.



13. Ποιός είναι ο ρόλος του Ελευθεροτεκτονισμού μέσα στη σύγχρονη κοινωνία του 21ου αιώνα;
Ο σύγχρονος Ανθρωπιστικός, Αδογματικός και Φιλελεύθερος Τεκτονισμός προτείνει και εκφράζει έναν πιό κοινωνικά προσανατολισμένο Ελευθεροτεκτονισμό. Οι Στοές που ακολουθούν αυτό το ρεύμα επικεντρώνονται σε αυτό το στόχο και στρέφουν τους προβληματισμούς τους και σε κοινωνικά θέματα, χωρίς όμως ταυτόχρονα να παραμελούν τις Παραδόσεις του Ελευθεροτεκτονισμού. Με τον τρόπο αυτό παντρεύουν αρμονικά την Παράδοση με το σύγχρονο τρόπο σκέψης. 

Το ρεύμα αυτό εκπροσωπεί ένα Δημοκρατικό, «διαφανή» και Ανθρωπιστικό Ελευθεροτεκτονισμό, όπου η ηθική είναι απαλλαγμένη από κάθε θεολογικό ή μεταφυσικό φορτίο και όλες οι απόψεις πάνω σε ζητήματα που απασχολούν τη κοινωνία αμφισβητούνται συνεχώς και εξετάζονται ενδελεχώς μέσω αναλυτικής και κριτικής σκέψης.

Οι Ελευθεροτέκτονες προσπαθούν να ακολουθούν τη ρήση «Ευ λογίζεσθαι, ευ λέγειν και ευ πράττειν» στη καθημερινή συμπεριφορά τους εκτός Στοάς, επιθυμώντας με το παράδειγμά τους να είναι ένα μοντέλο μίμησης και σεβασμού για τους συνανθρώπους τους.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι παρά τα όσα ωραία αναφέρονται δεν είναι τα πάντα τέλεια μέσα στον Ελευθεροτεκτονισμό. Οι Ελευθεροτέκτονες δεν ειναι υπεράνθρωποι, είναι κι αυτοί άνθρωποι που προσπαθούν... Λάθη και ατυχήματα είναι πάντα αναμενόμενα σε ένα χώρο Εργασίας - πολλώ δε μάλλον σε μία «οικοδομή»...



14. Ποιό είναι το νόημα του να γίνει κάποιος Ελευθερότεκτων;
Κανένας δεν θα μπορούσε να αρνηθεί ότι μια υγιής κοινωνία μπορεί να αναπτυχθεί μόνο από υπεύθυνους πολίτες ικανούς και άξιους να χαρακτηριστούν «ανεξάρτητοι στοχαστές». Μέσα από αυτό το οπτικό πρίσμα, κάποιος θα γίνει Ελευθεροτέκτων με σκοπό να Εργαστεί για την επίτευξη ενός διπλού στόχου: Πρώτα τη βελτίωση του εαυτού του και κατόπιν της κοινωνίας που μας περιβάλλει. Ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Τεκτονισμός θεωρεί ότι αυτές οι Εργασίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους και αποτελούν τις δύο πλευρές του Ελευθεροτεκτονικού Έργου.

Η Στοά παρέχει έναν προστατευμένο χώρο, όπου Άνθρωποι ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, ηλικίας, θρησκευτικών φρονημάτων, καταγωγής, τάξεως, ή άλλων ιδιαιτεροτήτων, να μπορούν να συνευρίσκονται και μέσω των Ελευθεροτεκτονικών τυπικών, του στοχασμού επί των Συμβόλων, της συζήτησης και της ανταλλαγής απόψεων, να κατανοούν καλύτερα τόσο την κοινή Ανθρώπινη φύση τους, όσο και την κοινωνία.

Το να είσαι Ελευθεροτέκτων σε μία Αδογματική και Φιλελεύθερη Στοά, σημαίνει ακριβώς να είσαι Υπεύθυνος. Να αισθάνεσαι ευθύνη και ντροπή απέναντι σε μία δυστυχία την οποία δεν δημιούργησες εσύ. Να νιώθεις χαρά και περηφάνεια για κάθε τι καλό που πέτυχαν άλλοι συνάνθρωποί σου. Να αισθάνεσαι, βάζοντας κι εσύ το λιθαράκι σου, πως συντελείς στο κτίσιμο ενός νέου καλύτερου κόσμου.



15. Ποιά χαρακτηριστικά ζητά μια Φιλελεύθερη και Αδογματική Στοά από έναν/μία υποψήφιο/α Ελευθεροτέκτονα;
Πρωταρχική σημασία έχει ο/η υποψήφιος/α να πάρει την πρωτοβουλία για να ενταχθεί στον Ελευθεροτεκτονισμό με δική του/ης αυθόρμητη και ελεύθερη βούληση.

Ποιός μπορεί να γίνει Ελευθεροτέκτων;

Κάθε άνδρας ή γυναίκα που:

• Έχει ηλικία 23 ετών και άνω,

• Είναι ειλικρινής,

• Ασπάζεται και υπερασπίζεται την Ελευθερία Σκέψης και Έκφρασης,

• Εξετάζει κάθε θέμα ελεύθερα, χωρίς προκαταλήψεις και στερεότυπα, ενώ απορρίπτει οποιοδήποτε δόγμα ή αυθεντία.

• Απορρίπτει όλες τις μορφές μισαλλοδοξίας φανατισμού και φονταμενταλισμού,

• Είναι πρόθυμος/η να αναρωτηθεί ποιός/α είναι και συμφωνεί να Εργαστεί ώστε να βελτιώσει τον εαυτό του/ης.

• Σέβεται οποιαδήποτε φιλοσοφική αντίληψη, ή κοινωνικοπολιτική τοποθέτηση, εφόσον αυτή δεν αντίκειται στη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη (1789), στη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων της Γυναίκας και της Πολίτισσας (1791) και κυρίως στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΟΗΕ - 1948).

Ούτε το επάγγελμα ούτε το επίπεδο των σπουδών που ολοκληρώθηκαν είναι κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για την αποδοχή ενός/μίας υποψηφίου. Είναι όμως εκ των ουκ άνευ απαραίτητο  ο/η υποψήφιος/α να κατανοεί και να ασπάζεται τα Ιδανικά του Ελευθεροτεκτονισμού.

Είναι σημαντικό να μπορεί να λάβει την ηθική δέσμευση ότι θα έχει τακτικές παρουσίες και θα συμμετέχει επιμελώς στις δραστηριότητες της Στοάς που πρόκειται να ενταχθεί.
Είναι επίσης σημαντικό και απαραίτητο να γνωρίζει ο/η σύντροφός του/ης υποψηφίου την απόφαση και την αίτησή του/της.

Τέλος ο/η υποψήφιος/α πρέπει να αναλάβει την υποχρέωση να σέβεται την ιδιωτικότητά των άλλων και να μην αποκαλύπτει τα ονόματα των Αδελφών του/ης Ελευθεροτεκτόνων.



16. Πως μπορεί κάποιος/α να ενταχθεί στον Ελευθεροτεκτονισμό;
Κάθε Τεκτονικό Τάγμα ακολουθεί τις δικές του διαδικασίες ένταξης. Σε ό,τι αφορά τη Συμβολική Στοά «Κοινωνικός Κύκλος 0» η διαδικασία ξεκινά από τη πλευρά του υποψηφίου με τη σύνταξη λεπτομερούς επιστολής (όχι μικρότερης από δύο σελίδες Α4, αλλά και ούτε μεγαλύτερης από τρεις) προς το Εργαστήριο, με την οποία εκφράζει την επιθυμία του να ενταχθεί στον Ελευθεροτεκτονισμό. Η επιστολή υποβάλλεται είτε μέσω του προτείνοντος Αδελφού, είτε - εάν δεν γνωρίζει κάποιο μέλος - μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: koinonikoskyklos@gmail.com Στην επιστολή αυτή, η οποία θα πρέπει να είναι συνταγμένη σε πρώτο πρόσωπο και να απευθύνεται προς τη Στοά, ο υποψήφιος περιγράφει:

α) Την έως τώρα ακαδημαϊκή και επαγγελματική του πορεία (εν συντομία).

β) Τον εαυτό του ως προσωπικότητα.

γ) Τις πνευματικές και φιλοσοφικές του αναζητήσεις, καθώς και τις τυχόν ελεύθερες ενασχολήσεις του (χόμπι).

 δ) Στο τελευταίο τμήμα της επιστολής αναφέρει από που έμαθε για το Εργαστήριο και παραθέτει λεπτομερώς τους λόγους για τους οποίους επιθυμεί να ενταχθεί στον Ελευθεροτεκτονισμό και ειδικά στη Στοά «Κοινωνικός Κύκλος 0».

Στη συνέχεια θα έχει κάποιες συναντήσεις γνωριμίας με Αδελφούς του Εργαστηρίου. Εάν μετά από αυτή τη διαδικασία, ο υποψήφιος συνεχίζει να επιθυμεί την ένταξή του, και ταυτόχρονα τα μέλη της Στοάς κρίνουν επίσης ευνοϊκά Το αίτημά του, τότε μπορεί να διεξαχθεί η τελετή μύησης. Mετά την εισδοχή το νέο μέλος θα πρέπει να συμμορφώνεται στους εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας της Αδελφότητας (όπως γίνεται και σε κάθε συλλογικότητα), να υποστηρίζει τις Αρχές και τα Ιδανικά της και να συμβάλλει στη ζωή της Στοάς, παρακολουθώντας τακτικά τις Εργασίες της.



17. Μπορεί κάποιος να σταματήσει να είναι Ελευθεροτέκτων;
Κάθε μέλος είναι ελεύθερο να τερματίσει, οποιαδήποτε στιγμή θελήσει, τη συμμετοχή του, καταθέτωντας μόνο μία απλή επιστολή στη Στοά του στην οποία θα αναφέρει την απόφασή του. Υπάρχουν δυσκολίες και εμπόδια που κάποιος θα πρέπει να ξεπεράσει για να εισέλθει στο Τεκτονισμό, αλλά είναι ελεύθερος και δεν υπάρχει κανένα απολύτως εμπόδιο εάν θέλει να αποχωρήσει.



18. Ποιά είναι η Ελευθεροτεκτονική μέθοδος;
Δεν είναι εύκολο να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση.

Από την ίδρυση του Ελευθεροτεκτονισμού η μέθοδος αυτή βασίζεται από τη μία πλευρά στη χρήση Συμβόλων και Αλληγοριών (δανεισμένων κυρίως από την αρχιτεκτονική και τη τέχνη των οικοδόμων) και από Τυπικά που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των Τεκτονικών Συνεδριάσεων.

Από την άλλη πλευρά, βασίζεται στην αμοιβαία Αδελφική εμπιστοσύνη και στη βεβαιότητα πως ό,τι λέγεται στο εσωτερικό του Εργαστηρίου, δεν πρόκειται ποτέ να αποκαλυφθεί σε τρίτους και θα αντιμετωπιστεί με την απόλυτη διακριτικότητα.

Τα βασικά Τεκτονικά Σύμβολα είναι δανεισμένα από την οικοδομική τέχνη και από τη διαδρομή του φωτός (ήλιος, φεγγάρι, προσανατολισμός, κλπ).

Αν και τα βασικά Σύμβολα βασίζονται σε έναν καθολικό ορισμό για να δημιουργηθεί μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας και σύνδεση μεταξύ όλων των Τεκτόνων, η ερμηνεία ορισμένων Συμβόλων μπορεί να διαφέρει από Στοά σε Στοά, ή από Δικαιοδοσία σε Δικαιοδοσία.



19. Ποιός είναι ο λόγος ύπαρξης βαθμών, συμβόλων και τυπικών στον Ελευθεροτεκτονισμό;
Το ιδιόμορφο Ελευθεροτεκτονικό φαινόμενο πρωτοπαρουσιάστηκε – όπως συμφωνούν όλοι οι σύγχρονοι ακαδημαϊκοί επιστήμονες και οι ιστορικοί του Τεκτονισμού – στα μέσα του 17ου αιώνα ως μία εκδήλωση της αστικής κοινωνικότητας της εποχής του Διαφωτισμού και επηρέασε δυναμικά τη συγκρότηση της νεωτερικής Δημόσιας Σφαίρας, ενώ συνέβαλλε και στη δημιουργία μίας νέας πολιτικής και κοινωνικής κουλτούρας. Στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, κάτω από την επίδραση του Διαφωτισμού, μετεξελίχθηκε σε ένα πνευματικό-φιλοσοφικό κίνημα ανοικτό σε κάθε αγαθό αίσθημα, σε κάθε ευγενή ιδέα και σκέψη, καθώς και σε κάθε πόθο για την προαγωγή του Ανθρώπου. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι μία μυητική όργανωση - προπύργιο της προόδου και του πολιτισμού - που καθοδηγεί τα μέλη της κατά μήκος μιας διαδρομής μάθησης. Από τη φύση της, αυτή η μορφή εκπαίδευσης δεν μπορεί να εκφράζεται μόνο μέσω της κανονικής γλώσσας.

Με σκοπό να γίνει η διδασκαλία του αποτελεσματικότερη, ο Τεκτονισμός την περιέβαλλε με σύμβολα και αλληγορίες και την διαίρεσε σε τάξεις και βαθμούς, έτσι ώστε το κάθε μέλος να λαμβάνει εκπαίδευση ανάλογη με τις δυνάμεις του. Μέσα από αυτό το πρίσμα οι βαθμοί θα πρέπει να νοούνται περισσότερο ως στάδια γνώσης –όπως οι τάξεις ενός σχολείου- παρά σαν αντικείμενο επίδειξης και προβολής.  Χρησιμοποιώντας αυτή την απλή αλλά και προνοητική μέθοδο προσφέρει στους Τέκτονες σταδιακά τις γνώσεις, που πρέπει να αποκτήσουν, χωρίς να απαιτούνται μακρές και επίπονες σπουδές.

Από την άλλη πλευρά τα τυπικά, οι αλληγορίες και τα σύμβολα λειτουργούν βασικά ως μια διαρκής υπενθύμιση των κατευθυντηρίων Αρχών του Ελευθεροτεκτονισμού. Με μία ποιητική διάθεση θα μπορούσαμε να πούμε ότι, αν ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι ο δρόμος τότε τα σύμβολα είναι οι οδοδείκτες που κατευθύνουν τον Τέκτονα κατά τη διάρκεια της Τεκτονικής του πορείας. Δευτερευόντως, η διαρκής επανάληψη των συμβολικά-φορτισμένων λέξεων, φράσεων και πράξεων ενσταλάζει μια «νοητική πειθαρχία», η οποία καθοδηγεί τη σκέψη και διευκολύνει τη μάθηση.


20. Γιατί ονομάζετε μύηση τη τελετή εισδοχής;
Όπως αναφέρθηκε ήδη, ο κάθε Τεκτονικός βαθμός έχει τη δική του φιλοσοφική διδασκαλία η οποία πρέπει να γίνει κατανοητή μέσω προσωπικής μελέτης και στοχασμού. Η παράδοση των διδαγμάτων σε κάθε Τεκτονικό βαθμό γίνεται μέσω ενός θεατρικού δρώμενου που αποκαλείται «μύηση».Έτσι λοιπόν η λέξη «μύηση» έχει την έννοια της εισαγωγής μέσω διδασκαλίας, στις βασικές αρχές, αλλά και στα ενδότερα, μιάς τέχνης ή μιάς επιστήμης (όπως λέμε, για παράδειγμα, ότι κάποιος μυήθηκε στη γλυπτική, τη ζωγραφική, ή τη ιατρική).

Το Τεκτονικό τυπικό της μύησης, με τον ένα ή άλλο τρόπο, είναι ένα κείμενο που έχει λογοτεχνικά και θεατρικά στοιχεία. Υπάρχει αφηγηματική δομή δηλαδή ένας μύθος με πλοκή, γεγονότα και πρόσωπα. Η βασική διαφορά από τη λογοτεχνία είναι πως το αφήγημα καταλήγει στον αποδέκτη μόνο «επί σκηνής», ενώ ταυτόχρονα διαφέρει από το θέατρο στο παράδοξο γεγονός, ότι ο κύριος πρωταγωνιστής στη μύηση είναι το ίδιο το υποκείμενό της, δηλαδή ο μυούμενος, ο οποίος τυγχάνει να είναι και ο κύριος θεατής!



21. Έχουν οι Τέκτονες μυστικά;
Δεν υπάρχει τίποτα μυστικό σχετικά με τον Ελευθεροτεκτονισμό και όλα τα πραγματικά στοιχεία είναι διαθέσιμα στο κοινό στα βιβλιοπωλεία και στο διαδίκτυο (το τελευταίο χρειάζεται εξαιρετικά μεγάλη προσοχή στην επιλογή της πηγής άντλησης των πληροφοριών). Εάν δεν ήταν έτσι τα πράγματα, δεν θα μπορούσαν ποτέ να τεκμηριωθούν οι πάνω από 70 Διδακτορικές Διατριβές, ούτε η πληθώρα των σοβαρών επιστημονικών μελετών, που εκπονήθηκαν από Εδρες των μεγαλύτερων διεθνώς Πανεπιστημίων, για το παγκόσμιο κοινωνικό φαινόμενο του Ελευθεροτεκτονισμού. To 1997 ο διακεκριμένος φιλόσοφος και Καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου Alexander Piatigorsky, στο βιβλίο του «Who's Afraid of Freemasons? The Phenomenon of Freemasonry», έγραψε: 

...«Ποιός λοιπόν μπορεί να μιλήσει για μυστικότητα όταν η Ελευθεροτεκτονική βιβλιογραφία υπολογίζεται, κατ' ελάχιστο, σε περίπου 60.000 τίτλους;»... (εικοσιτρία χρόνια μετά ο αριθμός αυτός αγγίζει τις 70.000)

Το Τεκτονικό "μυστικό" αφορά κυρίως το σεβασμό της διακριτικής ευχέρειας των μελών που, για προσωπικούς λόγους, επιθυμούν να φανερώσουν, ή να μη φανερώσουν, την ιδιότητά τους. Φυσικά, κάθε Τέκτων είναι ελεύθερος εάν το επιθυμεί, να αποκαλύψει τη δική του ιδιότητα.

Μολονότι οι Ελευθεροτέκτονες εργάζονται σε Στοές που όπως λέγεται είναι «στεγασμένες», δηλαδή απομονωμένες από τους άλλους ανθρώπους και από εξωτερικές διαταραχές, ο Τεκτονισμός δεν είναι μία «μυστική εταιρεία», αλλά μία διαφορετική εκδήλωση πολιτιστικής και κοινωνικής ζωής. Ο μόνος σκοπός της μυστικότητας είναι να εξασφαλιστεί ότι ο κάθε Τεκτονικός Ναός παραμένει ένα καταφύγιο όπου το κάθε μέλος μπορεί να διατηρήσει την πλήρη ελευθερία της συνείδησης. Στη Στοά, οι Αδελφές και οι  Αδελφοί έχουν την ελευθερία να εκφράζουν σκέψεις, απόψεις και συναισθήματα που, περιστασιακά και σε μία βιαστική και πρόχειρη ανάγνωση, να παρερμηνεύονταν στη καθημερινή ζωή.

Παρόλα αυτά, είναι αλήθεια ότι ο εξωτερικός κόσμος επηρεάζει τον Τεκτονισμό, αλλά και με τη σειρά του επηρεάζεται από αυτόν. Ο Ελευθεροτεκτονισμός αντικατοπτρίζει και ταυτόχρονα ακτινοβολεί!

22. Αναφέρατε ότι διεθνή Πανεπιστήμια ασχολούνται με τον Ελευθεροτεκτονισμό. Μπορείτε να δώσετε μερικά παραδείγματα;
Οι Έδρες Ιστορίας, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνιολογίας, Φιλοσοφίας και γενικά των Ανθρωπιστικών Σπουδών, πολλών Πανεπιστημίων εξετάζουν το κοινωνικό φαινόμενο του Ελευθεροτεκτονισμού,. Ο Pierre Mollier ιστορικός του Ελευθεροτεκτονισμού και διευθυντής του Ελευθεροτεκτονικού Μουσείου στο Παρίσι, σε μια διάλεξή του το 1999 είχε δηλώσει:

...«Δεν μπορεί κάποιος να μελετήσει τον Διαφωτισμό, ούτε να μπορεί να  εξετάσει σοβαρά τα περισσότερα πεδία της νεότερης Ευρωπαϊκής ιστορίας (18ο – 20ο αιώνα) εάν δεν συμπεριλάβει στην μελέτη του τον ρόλο του Ελευθεροτεκτονισμού.»...

Ο Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας Pierre-Yves Beaurepaire  στο Πανεπιστήμιο της Νίκαιας Sophia-Antipolis στις παραδόσεις του αναφέρεται διεξοδικά στον Ελευθεροτεκτονισμό και την αλληλεπίδρασή του με τον Διαφωτισμό.

Το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα εμπεριέχει σειρά διαλέξεων (ανοιχτών και προς το κοινό) με θέματα που αφορούν την ιστορία του Ελευθεροτεκτονισμού και την επίδρασή του στην κοινωνία. Την εποπτεία έχει  η Έδρα Τεχνών και και Φιλοσοφίας η οποία έχει συστήσει ένα Κέντρο Σπουδών και Ερευνών για την Εκκοσμίκευση και τον Ελευθεροτεκτονισμό.

Το Πανεπιστήμιο του Leiden της Ολλανδίας διατηρεί, από το 2001, Έδρα «Σπουδών του Ελευθεροτεκτονισμού ως Διανοητικής Κίνησης και Κοινωνικο-πνευματικού Φαινομένου». Έδρα αντίστοιχου ακαδημαϊκού περιεχομένου έχει και το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ.

Στο Πανεπιστήμιο του Sheffield υπάρχει Κέντρο Ερευνών για την Έρευνα του Ελευθεροτεκτονισμού και του Εταιρισμού.

Στο UCLA (Πανεπιστήμιο του Λος Άντζελες) η Έδρα της ιστορίας, παρέχει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, για πτυχιούχους Ανθρωπιστικών Σπουδών, με θέμα «Ελευθεροτεκτονισμός και Πολιτική Κοινωνία».

Η Έδρα Γαλλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης στο Παρίσι έχει συστήσει και διατηρεί, από το 1996, ακαδημαϊκή ερευνητική ομάδα που εστιάζει το ενδιαφέρον της στις σχέσεις Διαφωτισμού, Ιλλουμινισμού και Ελευθεροτεκτονισμού.

Στο Πανεπιστήμιο του Μπορντώ η Καθηγήτρια ιστορίας Cécile Révauger παραδίδει σε τακτική βάση σεμινάριο με τίτλο «Το Ελευθεροτεκτονικό Σύμπαν του Διαφωτισμού»

Το Πανεπιστήμιο του Ινσμπρουκ της Αυστρίας έχει συστήσει, υπό τη διεύθυνση του Καθηγητού  Helmut Reinalter, ερευνητική ομάδα με αντικείμενο ερευνών τη «Ελευθεροτεκτονική Ιστορία μέσα στα Κοινωνικά, Πολιτισμικά και Πολιτικά της Πλαίσια». 

Η ερευνητική ομάδα των Καθηγητών ιστορίας Monika Neugebauer-Wölk από το Πανεπιστήμιο Halle και Reinhard Markner του Πανεπιστημίου του Erfurt της Γερμανίας είχαν διεθνούς ακτινοβολίας επιτυχίες, όπως η συλλογή και δημοσίευση ολόκληρης της αλληλογραφίας των Illuminati, καθώς και η συλλογή, μετάφραση, επιμέλεια και δημοσίευση όλων των τυπικών του εν λόγω τάγματος για πρώτη φορά στα Αγγλικά το 2015.

Στην Ισπανία το Πανεπιστήμιο Comillas της Μαδρίτης ίδρυσε «Ινστιτούτο για την Έρευνα του Φιλελευθερισμού και του Ελευθεροτεκτονισμού». Επίσης στη ίδια χώρα το Πανεπιστήμιο της Σαραγόσα δημιούργησε το «Κέντρο Ιστορικών Σπουδών του Ισπανικού Ελευθεροτεκτονισμού».

Αυτά είναι μερικά ελάχιστα παραδείγματα για την εμπλοκή των Διεθνών Πανεπιστημίων στο γνωστικό αντικείμενο που ονομάζεται Ελευθεροτεκτονισμός, χωρίς, για λόγους οικονομίας χώρου, να κάνουμε αναφορά στις Διδακτορικές Διατριβές που ο αριθμός τους σήμερα ξεπερνά τις 70 και το φάσμα τους καλύπτει το γνωστικό αντικείμενο πολλών επιστημών, κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών, καλών τεχνών, κλπ.


23. Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια των Τεκτονικών Εργασιών;

Σε μια τυπική συνεδρίαση, ένα μέλος της Στοάς κάνει μια διάλεξη πάνω σε ένα θέμα της επιλογής του. Μετά από αυτή την ομιλία ακολουθεί συζήτηση όπου τα μέλη μοιράζονται τις απόψεις τους επί του θέματος με σκοπό την καλύτερη κατανόηση του αντικειμένου. Τα θέματα που συνήθως που αναπτύσσονται και αναλύονται, άπτονται της φιλοσοφίας, της κοινωνίας, των ανθρώπινων δικαιωμάτων, των Τεκτονικών Συμβόλων, του ηθικού προβληματισμού, της Τεκτονικής ιστορίας, κλπ. Η συνάφεια όλων αυτών των θεμάτων με τις βασικές ανθρώπινες Αξίες λειτουργεί ως κοινό έδαφος και βάση για τη σύσφιξη των αδελφικών δεσμών.



24. Οι ομιλίες περιλαμβάνουν και θέματα που αφορούν την πολιτική;
Ως γενικός κανόνας – και ιδιαίτερα στα «Παραδοσιοκρατικά» Τεκτονικά Τάγματα - δεν επιτρέπεται η οποιαδήποτε αναφορά στη πολιτική. Παρόλα αυτά σε ορισμένες Φιλελεύθερες Τεκτονικές Στοές - όπως ο «Κοινωνικός Κύκλος 0» - επιτρέπεται και η συζήτηση θεμάτων που άπτονται της πολιτικής υπό την αυστηρή Αριστοτελική και φιλοσοφική έννοια του όρου.

Κατ’ αυτό τον τρόπο o Φιλελευθερος και Αδογματικός Τεκτονισμός ενώ ασχολείται με κοινωνικό-πολιτικά ζητήματα, δεν παίρνει ποτέ κάποια κομματική θέση (απαγορεύεται η συζήτηση επί κομμάτων και πολιτικών προσώπων ή οργανώσεων). Η Ελευθερία της Συνείδησης είναι σημαντική τόσο από πολιτική, όσο και από θρησκευτική άποψη.

Όλες οι πεποιθήσεις εκπροσωπούνται εντός του Ελευθεροτεκτονισμού, εκτός από εκείνες που είναι αντίθετες με τις Αξίες της Δημοκρατίας, ή αντιστρατεύονται την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΟΗΕ 1948).



25. Μπορεί ο καθένας να παρακολουθήσει τις συνεδριάσεις σας;
Όπως προαναφέρθηκε η Στοά είναι ένας ιδιωτικός «προστατευμένος» χώρος. Μόνο Τέκτονες που μυήθηκαν σε μία «κανονική» Στοά μπορούν να παρακολουθήσουν τις Τεκτονικές Εργασίες.
Παρόλα αυτά αρκετοί Τεκτονικοί τύποι προβλέπουν κάποιες «Λευκές Εορτές», όπως ονομάζονται οι Τεκτονικές Εργασίες που είναι ανοικτές και για μη τέκτονες. Το τυπικό που ακολουθεί ο «Κοινωνικός Κύκλος 0» προβλέπει αυτού του είδους τις Συνεδριάσεις, οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση ονομάζονται «Εργασίες Λατομείου».



26. O Eλευθεροτεκτονισμός είναι ελιτιστικός; Πρέπει κάποιος να είναι πλούσιος για να γίνει Ελευθεροτέκτων;
Ο Φιλελεύθερος και Αδογματικός Ελευθεροτεκτονισμός από τη φύση του δεν πρέπει να είναι και δεν είναι ελιτιστικός, αλλά να είναι μια πραγματική εκπροσώπηση της κοινωνίας! Τα μέλη θα πρέπει να διακατέχονται από συγκεκριμένο ενδιαφέρον για την κοινωνία και τα προβλήματά της, από θέληση για αυτοβελτίωση, καθώς και από επιθυμία να διευρύνουν τον γνωστικό τους ορίζοντα και τους προβληματισμούς τους. Επίσης είναι απαραίτητη η τακτική και ενεργός συμμετοχή στις Συνεδριάσεις της Στοάς (αυτό που αποκαλούμε «Τεκτονικές Εργασίες»). Αυτές οι απαιτήσεις φυσικά περιορίζουν τον αριθμό των ανθρώπων που μπορεί να ενδιαφέρονται για τον Ελευθεροτεκτονισμό κάνοντάς τον έτσι να φαντάζει ελιτιστικός.

Η δεύτερη ερώτηση, ώς συνέχεια της πρώτης, βασίζεται σε αστήρικτες θεωρίες συνωμοσίας και η απάντηση είναι, ξεκάθαρα, όχι! Στον Ελευθεροτεκτονισμό συμμετέχουν ισότιμα άνθρωποι από όλα τα κοινωνικά στρώματα, εφ 'όσον μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο κόστος εγγραφής και στη μηνιαία συνδρομή. Στο κόστος συμμετοχής θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το κοινό δείπνο που ακολουθεί κάθε Συνεδρίαση της Στοάς. Από οικονομικής πλευράς το να είσαι μέλος μίας Τεκτονικής Στοάς δεν διαφέρει από το να είσαι μέλος ενός άλλου συλλόγου. Η ιδιότητα του μέλους είναι ανοικτή σε όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από τη καριέρα, τον πλούτο, την κοινωνική θέση, το φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία, την πολιτική πεποίθηση, ή άλλες ιδιαιτερότητες.



27. Ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι μία παγκόσμια οργάνωση;
Ο Ελευθεροτεκτονισμός υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η κάθε Δικαιοδοσία είναι κυρίαρχη και ανεξάρτητη. Δεν υπάρχει κανένα διεθνές διευθυντήριο το οποίο να διοικεί τον Τεκτονισμό.



28. Πόσοι είναι οι Ελευθεροτέκτονες παγκοσμίως;
Σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν περίπου 4-5.οοο.οοο Ελευθεροτέκτονες.



29. Διατηρείτε σχέσεις με την Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Αγγλίας;
 Παρά το γεγονός ότι σεβόμαστε την Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Αγγλίας ως «Μητέρα» Μεγαλη Στοά δεν έχουμε καμία σχέση μαζί της. Η Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Αγγλίας, ως «Παραδοσιοκρατική» - «Συντηρητική» Τεκτονική δύναμη δεν αναγνωρίζει τις Φιλελεύθερες Τεκτονικές οντότητες ως «Κανονικές» και κατοπιν τούτου δεν διατηρεί σχέσεις μαζί τους.

Η Συμβολική Στοά «Κοινωνικός Κύκλος 0» λειτουργεί υπό την αιγίδα του Φιλελεύθερου Διεθνούς Τεκτονικού Τάγματος «ΔΕΛΦΟΙ». Οι «ΔΕΛΦΟΙ» είναι σήμερα η μεγαλύτερη Ελληνική Φιλελεύθερη Τεκτονική Δικαιοδοσία και διατηρεί Σύμφωνο Φιλίας και Αναγνώρισης με τη Μεγάλη Ανατολή της Γαλλίας, το μεγαλύτερο Φιλελεύθερο και Αδογματικό Τεκτονικό Τάγμα παγκοσμίως. Ταυτόχρονα οι «ΔΕΛΦΟΙ» αποτελούν ενεργό μέλος του CLIPSAS. Ως αποτέλεσμα αναγνωριζόμαστε ως «Κανονική» Στοά, από 83 Φιλελεύθερες Μεγάλες Στοές και περισσότερους από 200.000 Τέκτονες, σε Ευρώπη, Αμερική, Αφρική και Ασία.


30. Στα κείμενά σας συχνά αναφέρεστε στο Τάγμα των «Πεφωτισμένων της Βαυαρίας». Είστε «Ιλλουμινάτι»; Ποιά είναι η σχέση σας μαζί τους;
Η απάντηση και σε αυτή την ερώτηση είναι ξεκάθαρα όχι!

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να ισχυριστεί πως διαθέτει άμεση φυσική καταγωγή ή διαδοχή από το Τάγμα των Illuminati (Πεφωτισμένων της Βαυαρίας). Ένας τέτοιος ισχυρισμός θα ήταν ανιστόρητο ψεύδος με σκοπό την παραπλάνηση του πιθανού υποψηφίου.  Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο το γεγονός ότι μετά από τα τρία διατάγματα (1784-5) του Εκλέκτορα της Βαυαρίας το Τάγμα έπαψε να λειτουργεί και έως το τέλος του 18ου αιώνα είχαν εξαφανιστεί και οι τελευταίοι πυρήνες. Τελικά, σήμερα δεν υπάρχουν πλέον Ιλουμινάτι!

Η φήμη αυτή μάλλον προέκυψε από τη βιαστική ανάγνωση της δήλωσής μας ότι ακολουθούμε τη «γραμμή σκέψης» και εμπνεόμαστε από το έργο, τα αιτήματα και τους φιλοσοφικούς προβληματισμούς του εν λόγω Τάγματος, το οποίο με τη σειρά του – όπως απέδειξε η σύγχρονη επιστημονική έρευνα των τυπικών του  - άντλησε από τη δεξαμενή σκέψης του «Ριζοσπαστικού Διαφωτισμού» και ιδιαίτερα από τους φιλοσόφους  B. Spinoza, J. J. Rousseau, C. A. Helvétius, D. Diderot, d'Holbach, G. E. Lessing, κ.α. Είναι τελείως διαφορετικό το να λες ότι εμπνέεσαι από το πνευματικό έργο κάποιου, από το να ισχυρίζεσαι την άμεση διαδοχή του!

Επίσης ο «Κοινωνικός Κύκλος 0» χρησιμοποιεί για τις λειτουργικές ανάγκες του ένα νέο για τα Ελληνικά δεδομένα Τεκτονικό τυπικό που ονομάζεται «Αναθεωρημένος Τύπος των Πεφωτισμένων Τεκτόνων» και ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των Ελευθεροτεκτονικών Τυπικών της Ηπειρωτικής Ευρώπης τα οποία συνηθίζεται να αποκαλούνται και «μοντέρνα». Αυτό ίσως είναι και ο δεύτερος λόγος της παρεξήγησης. Κύριο βασικό κορμό του νέου τυπικού αποτελούν γαλλογενή Ελευθεροτεκτονικά Τυπικά στα οποία έχουν ενσωματωθεί, αρμονικά, αποσπάσματα των αυθεντικών τυπικών του Τάγματος των Πεφωτισμένων της Βαυαρίας [Illuminati]. Στη συνέχεια αφαιρέθηκε κάθε θεολογική, θρησκευτική, ή υπερβατική αναφορά καθώς και ο όποιος αναχρονισμός, έτσι ώστε να έχουν άμεση σχέση με το σημερινό φιλοσοφικό, ηθικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Αυτή η «επικαιροποίηση» των Τυπικών δικαιολογεί και τον χαρακτηρισμό «Αναθεωρημένος» στο όνομα του Τύπου. Ως αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας προέκυψε μία σειρά, άμεσων και με σαφή λόγο, Τεκτονικών Τυπικών στα οποία όλοι οι εμπεριεχόμενοι Συμβολισμοί και οι Αλληγορίες έχουν, μόνο, κοινωνιολογική ανάγνωση και ερμηνεία. Δεν είναι άσκοπο να τονιστεί το ότι κανένα σημείο των Τυπικών δεν είναι «αυθαίρετο», αλλά προϊόν επισταμένης μελέτης, ενδελεχούς και συστηματικής έρευνας, τεκμηριωμένης με μια αναλυτικότατη βιβλιογραφία.

Επαναλαμβάνουμε ότι ο «Κοινωνικός Κύκλος 0» είναι μία «Κανονική» και «Τέλεια» Τεκτονική Συμβολική Στοά και διευκρινίζουμε πως ΟΥΔΕΜΙΑ ΣΧΕΣΗ έχουμε (αφού και ιστορικά είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ) με το Τάγμα των Ιλλουμινάτι. Επίσης δηλώνουμε πως δεν έχουμε  ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με τις καινοφανείς στην Ελλάδα "Ιλουμινατικές" εταιρείες.

Στον «Κοινωνικό Κύκλο» δεν περισσεύει η αλαζονεία. Αναγνωρίζουμε σε όλους το αναφαίρετο Δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού, αλλά διατηρούμε όμως το δικαίωμά της κριτικής και της δημοσιοποίησής της, αν και όταν κρίνουμε πως απαιτείται, όπως στην περίπτωση τυχόν κακοποίησης ή διαστρέβλωσης των Τεκτονικών ή Ιλλουμινατικών Αρχών και Συμβόλων.

Γενικά ο «αναζητητής» θα πρέπει να αποφεύγει «χώρους» που χρησιμοποιούν «συνομωσιολογικά» σύμβολα, όπως π.χ. το μάτι με τη πυραμίδα(!!!) που εμφανίζεται στο ... αμερικανικό δολλάριο. 

Η χρυσή συμβουλή του Αδελφού Καζανόβα έχει διαχρονική αξία:

… «Τελικά, θα ήθελα να συμβουλέψω όλους τους καλής ανατροφής  νέους, που επιθυμούν να ταξιδέψουν, να γίνουν Ελευθεροτέκτονες. Όπως θα τους συμβούλευα επίσης, να είναι προσεκτικοί στην επιλογή της Στοάς στην οποία θα μυηθούν»...
Giacomo Casanova De Seingalt (1725-1798) «Histoire de ma vie»