Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2018

Γιατί Ένα Νέο Τυπικό;


...«Όποιος δεν συναρπάζεται από τον καλό αγώνα μας, αλλά αποζητά από μας να του ικανοποιήσουμε τη στείρα προσκόλλησή του στην αρχαιότητα, ή σε φανταστικές παραδόσεις, δεν είναι ευπρόσδεκτος ανάμεσά μας.»...
[Απόσπασμα από Τυπικό του «Αναθεωρημένου Τύπου των Πεφωτισμένων Τεκτόνων»]
 
Στα πέντε χρόνια λειτουργίας της Συμβολικής Στοάς «Κοινωνικός Κύκλος 0» έχουμε, κατ’ επανάληψη, δεχτεί ερωτήσεις για τη φύση και τη πηγή του Τυπικού που χρησιμοποιούμε κατά τη διάρκεια των Εργασιών μας. Πολλοί μάλιστα προχώρησαν ακόμα παραπάνω και μας κατηγόρησαν για «νεωτερισμό» και εκτροπή από την «Αρχαία Τεκτονική Παράδοση».
Το άρθρο αυτό έρχεται να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί νοηματική συνέχεια του προηγούμενου άρθρου: «Περί Μυήσεως και Μιμήσεως, Πράξεως Σπουδαίας και Τελείας…», του Αδελφού Λυκούργου.



Η συγγραφή νέων Ελευθεροτεκτονικών Τυπικών δεν είναι ένα καινοφανές φαινόμενο ούτε αποτελεί. έγκλημα καθοσιώσεως! Σε ολόκληρη τη διάρκεια των 301 χρόνων Τεκτονικής ιστορίας η κάθε Δικαιοδοσία διαμόρφωνε το δικό της Τυπικό έτσι ώστε αυτό να πληροί τις δικές της φιλοσοφικές και λειτουργικές ανάγκες.
Φυσικά είναι λογικό και δεδομένο ότι η όποια μεταβολή, προσθήκη, ή αφαίρεση, πρέπει να είναι προϊόν βαθειάς-σοβαρής μελέτης, προβληματισμού και απόφασης του οργανισμού που χειρίζεται το Τυπικό και πάντα αυτό να συμφωνεί με το φιλοσοφικό πνεύμα της ίδρυσής του. Πάντως σε κάθε περίπτωση αυτός που επιχειρεί την όποια μεταβολή σε ένα Ελευθεροτεκτονικό τυπικό, ή τη συγγραφή ενός νέου, θα πρέπει να μπορεί να απαντήσει με σαφήνεια στην απλή ερώτηση: «Γιατί;»
Νέα Τυπικά συντάχθηκαν και το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα με σκοπό να λειτουργήσουν μέσα στις νέες κοινωνικές ανάγκες και προκλήσεις της εποχής. Επιγραμματικά αναφέρονται τα Τυπικά, της δεκαετίας 1894-1904, των GLSEdF (Μεγαλη Συμβολική Σκωτική Στοά της Γαλλίας), του Διεθνούς Τάγματος «Le Droit Humain» καθώς και της GLdF (Μεγάλη Στοά της Γαλλίας). Να σημειωθεί το γεγονός ότι το νέο Τυπικό της GLdF μεταφραστηκε στα Ελληνικά και υιοθετήθηκε το 1916 από την Γαληνοτάτη Μεγάλη Ανατολή της Ελλάδος (σήμερα Μεγάλη Στοά της Ελλάδος) την τότε κυρίαρχη Ελληνική Τεκτονική Δύναμη. Το Τυπικό αυτό λειτουργεί έως τις μέρες μας είναι δε, το πιό διαδεδομένο στην χώρα μας. Την ίδια στιγμή πολλοί απληροφόρητοι Τέκτονες το θεωρούν λανθασμένα «αρχαίο» και «αυθεντικό».
Σύγχρονο παράδειγμα νεοσυνταχθέντος Τυπικού αποτελεί το «Le Rite Operatif de Salomon» το οποίο αναπτύχθηκε, για πρώτη φορά εντός της GOdF(Μεγάλη Ανατολή της Γαλλίας), η οποία, με την ανεκτικότητα και την ευρύτητα πνεύματος που την διακρίνει, επιτρέπει τέτοιου είδους δραστηριότητες έρευνας και πειραματισμού. Βασικός στοχαστής και συγγραφέας του τυπικού, στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ήταν ο Jacques de La Personne, μέλος της GOdF και υπευθυνος της «Επιτροπής Τυπικών» του Τάγματος. Το νέο Τυπικό αποδείχθηκε λειτουργικό και αργότερα, το 1974, υιοθετήθηκε από το OITAR(Παραδοσιακό και Μυητικό Τάγμα της Βασιλικής Τέχνης) που είναι μέλος του CLIPSAS και διατηρεί σχέσεις φιλίας με την GOdF .
Τα Τυπικά του «Αναθεωρημένου Τύπου των Πεφωτισμένων Τεκτόνων» (ΑΤτ.ΠΤ) συντάχθηκαν από τον Αδελφό «Νικόλαο Καλλιπολίτη» με την πολύτιμη συμβολή του Αμερικανού Αδελφού «Lafayette», για αποκλειστική χρήση της Αυτόνομης Συμβολικής Στοάς «Κοινωνικός Κύκλος 0».
Η σύνταξη των Τυπικών ανατέθηκε στον Αδελφό Καλλιπολίτη διότι πέρα από την μακρόχρονη ενασχόλησή του πάνω στην διαμόρφωση και ιστορική εξέλιξη των Τυπικών, από το 2011 ήρθε σε επαφή και σχετίστηκε ενεργά με την διεθνή ομάδα που μετέφραζε για πρώτη φορά παγκοσμίως από τα Γερμανικά στα Αγγλικά, τα αυθεντικά Τυπικά του Ταγματος των Πεφωτισμένων της Βαυαρίας (Illuminati).
Ως κύριος βασικός κορμός, στη σύνθεση των νέων Τυπικών, χρησιμοποιήθηκαν γαλλογενή Ελευθεροτεκτονικά Τυπικά στα οποία ενσωματώθηκαν, αρμονικά, αποσπάσματα των αυθεντικών Tυπικών του Τάγματος των Πεφωτισμένων της Βαυαρίας (Illuminati). Στη συνέχεια αφαιρέθηκε κάθε θεολογική, θρησκευτική, ή υπερβατική αναφορά καθώς και ο όποιος αναχρονισμός, έτσι ώστε να έχουν άμεση σχέση με το σημερινό φιλοσοφικό, ηθικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Αυτή η «επικαιροποίηση» των Τυπικών δικαιολογεί και τον χαρακτηρισμό «Αναθεωρημένος» στο όνομα του Τύπου. Ως αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας προέκυψε μία σειρά, άμεσων και με σαφή λόγο, Τεκτονικών Τυπικών στα οποία όλοι οι εμπεριεχόμενοι Συμβολισμοί και οι Αλληγορίες έχουν, μόνο, κοινωνιολογική ανάγνωση και ερμηνεία. Δεν είναι άσκοπο να τονιστεί το ότι κανένα σημείο των Τυπικών δεν είναι «αυθαίρετο», αλλά προϊόν επισταμένης μελέτης, ενδελεχούς και συστηματικής έρευνας, τεκμηριωμένης με μια αναλυτικότατη βιβλιογραφία.
Μετά από τις ανωτέρω προσθήκες, μετατροπές και βελτιώσεις, τα Τυπικά αυτά θεωρούνται πρωτότυπα και αποτελούν ένα ενιαίο σώμα επτά Βαθμών, το οποίο ονομάζεται «Αναθεωρημένος Τύπος των Πεφωτισμένων Tεκτόνων» (ΑΤτ.ΠT). Ως πρωτότυπα δε, κατοχυρώθηκαν [copyright] υπό τον τίτλο «Τυπικά του Αναθεωρημένου Τύπου των Πεφωτισμένων Tεκτόνων». Η Αυτόνομη Συμβολική Στοά «Κοινωνικός Κύκλος 0», διατηρεί το δικαίωμα να επιτρέπει τη χρήση των Τυπικών αυτών και σε άλλα Τεκτονικά Εργαστήρια. Το δικαίωμα αυτό παραχωρείται μόνο με επίσημη έγγραφη άδεια. Δεν είναι άσκοπο να αναφερθεί ότι τα Τυπικά του ΑΤτ.ΠT έχουν ήδη ζητηθεί για να χρησιμοποιηθούν  από Αδδ στις Η.Π.Α (Καλιφόρνια) και Γαλλία (Παρίσι).
Ιστορικά, τα Τυπικά του ΑΤτ.ΠΤ ανήκουν στην μεγάλη οικογένεια των Ελευθεροτεκτονικών Τυπικών της Ηπειρωτικής Ευρώπης τα οποία συνηθίζεται να αποκαλούνται και «μοντέρνα». Μόλαταύτα, τα Τυπικά του ΑΤτ.ΠΤδεν είναι απλά το αποτέλεσμα «συρραφής», ή κάποια μορφή Τεκτονικού συγκρητισμού, αλλά μία πραγματική ανασύνθεση της Παράδοσης του Φιλελεύθερου και Αδογματικού Ελευθεροτεκτονισμού. Υπό αυτές τις συνθήκες τα Τυπικά αποτελούν ένα σφιχτοδεμένο γραπτό κείμενο, το οποίο θα μπορούσε, να χαρακτηριστεί περισσότερο ως ένα φιλοσοφικό δοκίμιο - με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και ταυτότητα που του προσδίδουν το λογοτεχνικό ύφος και η θεατρικότητα του - παρά ως ένα προϊόν «αντιγραφής και επικόλλησης» προηγουμένων εργασιών.
Λογικό είναι από τα έως τωρα λεχθέντα να διατυπωθεί η απορία: «Γιατί ένα νέο τυπικό;»
Η απάντηση δίδεται πολύ νωρίς όταν αναφέρεται ξεκάθαρα ότι:
«...Ο ΑΤτ.ΠΤ  θεωρεί ότι ο Διαφωτισμός, στο διάβα της Ιστορίας, υπήρξε ένα “ημιτελές εγχείρημα”, που πρέπει να συνεχισθεί και να ολοκληρωθεί με τον ίδιο σεβασμό στον Ανθρώπινο Λόγο και στα μεγάλα ιδανικά της Ελευθερίας και της Δικαιοσύνης. Αυτός είναι ο σπουδαίος Σκοπός που προτείνει τούτη η Εταιρεία και τα μέσα για την πραγματοποίησή του είναι η Φώτιση...».
Με αφορμή αυτή τη δήλωση, ο νεοεισερχόμενος διδάσκεται να «λαξεύει διαρκώς το Γιατί» και συνεπώς να μάχεται κατά των προκαταλήψεων και των αγκυλώσεων που μαστίζουν τον σύγχρονο Άνθρωπο. Τα Τυπικά με άμεση, παραστατική και ζωντανή νεοελληνική γλώσσα, καταγγέλλουν τον σκοταδισμό που εκδηλώνεται μέσα από τον δεσποτισμό, τον φανατισμό και την αμάθεια, ενώ διακηρύσσουν περίτρανα και με κάθε τρόπο την Ελευθερία, την Ισότητα και την Αδελφοσύνη ΟΛΩΝ των Ανθρώπων. Ταυτόχρονα προτρέπουν τον Ελευθεροτέκτονα να συμμετέχει ενεργά  στη «δημόσια σφαίρα» αντί να απέχει στεγασμένος στην ασφάλεια μιάς εξ αποστάσεως ακαδημαϊκής θεώρησης των πραγμάτων.



Η δύναμη των Τυπικών του ΑΤτ.ΠΤ έγκειται όχι μόνο στο επίκαιρο, αλλά και στη συνοχή και την αμεσότητα των κειμένων τους. Το δε περιεχόμενό τους τα τοποθετεί, σαφώς, στις τάξεις του Προοδευτικού, Αδογματικού και Φιλελεύθερου Ελευθεροτεκτονισμού και στην υπηρεσία της Laϊcite.
Συμπερασματικά τα Τυπικά του ΑΤτ.ΠΤ∴, έχοντας έντονα Ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, σχεδιάστηκαν για να βοηθήσουν τους εισερχόμενους στο Ελευθεροτεκτονισμό, γυναίκες και άνδρες, να ξεκινήσουν μία πορεία πνευματικής αναζήτησης με στόχο να λάβουν ορθή και ενεργή θέση εντός της Κοινωνίας. Δηλαδή αφενός τους θυμίζουν τα Δικαιώματά τους και αφετέρου τους προετοιμάζουν να εκπληρώσουν, με πλήρη γνώση και διαύγεια, τα Καθήκοντα και τις Υποχρεώσεις τους, ως Πολίτες, ως οικογενειάρχες, ως επαγγελματίες και κυρίως πάνω απ’ όλα, ως ΑΝΘΡΩΠΟΙ.  
Ο «Κοινωνικός Κύκλος 0» ως Συμβολικό Τεκτονικό Εργαστήριο Εργάζεται μόνο στους τρεις πρώτους Τεκτονικους Βαθμούς [Μαθητής-Εταίρος-Διδάσκαλος]
Κλείνοντας, θεωρούμε σημαντικό και κατοπιν τούτου θέλουμε και πρέπει, να καταστεί σαφές ότι ο όρος «Πεφωτισμένοι» δεν δηλώνει πνευματική ή ιεραρχική διάκριση όσων ακολουθούν το συγκεκριμένο Ελευθεροτεκτονικό Τύπο (Rite), αλλά πνευματική καταγωγή και συνέχεια τόσο του έργου των Πεφωτισμένων της Βαυαρίας (Illuminati), όσο και των Αρχών του Φιλελεύθερου και Αδογματικού Ελευθεροτεκτονισμού.

Ν. Καλλιπολίτης [Διδ. - Μέλος της Σ. Στ. "Κοινωνικός Κύκλος 0"]


10 σχόλια:

  1. Γιατί να προτιμήσω εσάς και όχι τον Λάο ή τη μεσεπε? Ολοι για ιλουμινατισμό μιλάτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σας ημέρα (ανώνυμος 30/01/2018 9:08).

      Ειλικρινά δεν μπορώ να βρω κάποιο καλό λόγο, ως εκ τούτου μάλλον είναι καλύτερο, εφόσον σας ενδιαφέρει, να απευθυνθείτε στα Τάγματα που αναφέρετε.

      Μη λειτουργώντας με όρους εμπορίου και marketing ΔΕΝ μας ενδιαφέρει η σύγκριση με άλλους χώρους, ούτε θέλουμε να πείσουμε κανένα για το πόσο καλό "προϊόν" έχουμε. Ο καθένας είναι ελεύθερος να διαλέξει το χώρο που του ταιριάζει.

      Φιλικά
      Ν.Κ.

      Διαγραφή
    2. Αχαρνοσουρμελίτης εν υπνω31 Ιανουαρίου 2018 στις 2:33 μ.μ.

      Για το Λάο δεν γνωρίζω. Για τη Συντεχνία μεσεπε οι ίδιοι λένε ότι δεν είναι Τέκτονες (αν και σπαμάρουν συνέχεια σε Τεκτονικές ομάδες στο facebook) Συνεπώς μη συγκρίνετε ανόμοια πράγματα. Ο Κοινωνικός Κύκλος γράφει στα κείμενα του ότι είναι Τεκτονική Στοά του Μικτού. Η Συντεχνία μεσεπε λέει ότι αναγνωρίζεται από ξένες δυνάμεις. Το μόνο που βρήκα είναι ότι έχουν συμφωνο φιλίας με κάποιο σάϊτ (tres sic!). http://occultofpersonality.net/congregational-illuminism/

      Διαγραφή
    3. Αγαπητέ Αχαρνοσουρμελίτη (31/01/2018-2:33)

      Θα μου επιτρέψετε να μη μπω σε σχόλια και συγκρίσεις. Δεν μας απασχολεί τι κάνουν άλλοι χώροι. Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό να παρουσιάζει την δική μας (Αυτόνομη Σ. Στοά "Κοινωνικός Κύκλος 0")Τεκτονική πορεία και λόγο.

      Keep Walking!

      Φιλικά
      Ν.Κ.

      Διαγραφή
  2. Postmodern Vs Masonic Ethics?

    If It’s Not Illegal, Unethical or Immoral just do it!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανδρέας Κοταμανίδης12 Σεπτεμβρίου 2018 στις 12:20 π.μ.

    Θα σας στεναχωρήσω αλλά ο αυτοχαρακτηρισμός ενός τυπικού ως Τύπος είναι υπερφίαλος απο τη στιγμή ειδικά που είναι πασίγνωστο ακόμα και σε αμύητους ότι ο Τεκτονισμός είναι ο Σκωτικός Τύπος και ο Τύπος της Υόρκης. Για να μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι εργάζεται με ΤΥΠΟ θα πρέπει να έχουν περάσει κάποιες γενιές Αδελφών.Εσείς, με όσα διαβάζω στο ιστορικό σαςιδρυθήκατε πριν λίγα μόλις έτη. Που σημαίνει ότι είναι ζήτημα αν έχετε βγάλει δυο γενιές Διδασκάλων εκτός αν όπως συμβαίνει με τις στοές που έχουν λειψανδρία ανεβάζετε εν ριπή οφθαλμού στο 3ο σε λίγους μήνες. Κατά τα λοιπά δεν αμφισβητώ ότι μπορεί και να έχετε ένα καλό τυπικό και πλήρες νοημάτων. Αλλά ο αυτοχαρακτηρισμός ΤΥΠΟΣ επαναλαμβάνω είναι υπερφίαλος. Για να μην πω γραφικός και αντίστοιχος με τους φιδέμπορους των αιγυπτιακού τύπου στοών έστω κι αν όπως ισχυρίζεστε δεν έχετε μεταφυσικές προσεγγίσεις. (ΣΗΜ: Δεν ευελπιστώ ότι θα δημοσιευτεί το σχόλιο. Ούτε με απασχολεί.Το κάνω μήπως και σας βοηθήσει στην αυτοκριτική σας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ κύριε Κοταμανίδη,

      Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το ενδιαφέρον σας για τη Στοά μας καθώς και για την αποστολή του σχολίου σας.

      Θα ξεκινήσω την απάντηση από το τέλος του σχολίου σας όπου λέτε ότι δεν τρέφετε καμία ελπίδα για τη δημοσίευσή του. Τα σχόλια και η κριτική είναι πάντοτε ευπρόσδεκτα, εφόσον δεν είναι υβριστικά. Θεωρούμε ότι καλλιεργούν τον διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων άρα και με βάση τις Αρχές του Εργαστηρίου μας, ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ να δημοσιευτούν! Ίσως άλλοι χώροι σας έχουν δώσει διαφορετικά (κακά) παραδείγματα, όμως αυτό δεν ισχύει για τον "Κοινωνικό Κύκλο 0".

      Στην αρχή του σχολίου σας γράφετε: "είναι πασίγνωστο ακόμα και σε αμύητους ότι ο Τεκτονισμός είναι ο Σκωτικός Τύπος και ο Τύπος της Υόρκης." Διατηρούμε διαφορετική άποψη, η οποία συνάδει με την Τεκτονική Παράδοση και πρακτική. Για να γίνω πιο σαφής θα ήθελα να αναφέρω ότι έτσι απλά, σκέτος "Σκωτικός Τύπος" δεν υπάρχει! Προφανώς αναφέρεστε στον "Αρχαίο και Αποδεδεγμένο Σκωτικό Τύπο", όμως αυτός είναι απλά ένας από τους πολλούς "Σκωτικούς Τύπους" που αποτελούν την "Ιπποτική Παράδοση" του Ελευθεροτεκτονισμού. Επιγραμματικά αναφέρω και άλλους "Σκωτικούς" Τύπους: "Aναθεωρημένος Σκωτικός Τύπος", "Αυστηρή Ναϊτική Τήρηση" (δεν λειτουργεί πλέον), "Σουηδικός Τύπος" (καμία σχέση με τον Τύπο του Swedenborg), "Φιλοσοφικός Σκωτικός Τύπος" (καμία σχέση με ό,τι ονομάζετε "φιλοσοφικούς βαθμούς"), "Πρωτογενής Σκωτικός Τύπος", κλπ. Ο δε "Τύπος της Υόρκης" αποτελεί την Αμερικανική εκδοχή του Αγγλικού Συστήματος.

      Πέρα των όσων αναφέραμε υπάρχουν φυσικά και πάρα πολλοί άλλοι Ελευθεροτεκτονικοί Τύποι. Ενδεικτικά αναφέρονται ο "Γαλλικός Τύπος" (λέγεται και "Μοντέρνος Τύπος"), ο Γερμανικός "Τύπος του Schröder", ο Σουηδικός "Τύπος του Swedenborg", ο Γαλλικός "Τύπος των Εργατών του Σολομώντα" κλπ. Η ύπαρξη πολλών και διαφορετικών Τύπων δικαιολογεί και την ύπαρξη δύο (το ένα στις ΗΠΑ και το άλλο στη Γαλλία επισήμων "Μεγάλων Κολλεγίων των Τύπων". Ο κάθε Τύπος έχει δημιουργηθεί για να ενσωματώσει, μέσα στα τυπικά και στις διδασκαλίες του, μία ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΗ φιλοσοφική γραμμή.

      Οι Τεκτονικοί Τύποι δεν είναι απαραίτητο να είναι "Αρχαίοι" - έτσι και αλλιώς όταν πρωτοδημιουργήθηκαν ήταν νέοι. Ως παράδειγμα αναφέρεται ο προαναφερθείς Γαλλικός "Τύπος των Εργατών του Σολομώντα" ο οποίος ξεκίνησε πειραματικά στα μέσα της δεκαετίας του '70 μέσα στους κόλπους της Μεγάλης Ανατολής της Γαλλίας για να δοθεί λίγο αργότερα, στην Στοά που τον εξασκούσε, η άδεια να δημιουργήσει αυτόνομο - ανεξάρτητο Τάγμα με το όνομα O.I.T.A.R.(Ordre Initiatique et Traditionnel de l'Art Royal). Σήμερα το O.I.T.A.R. χαίρει της εκτίμησης όλων των Γαλλικών Ελευθεροτεκτονικών Δυνάμεων (ακόμα και της Εθν. Μεγ. Στ. της Γαλλιας η οποία αναγνωρίζεται από την UGLE)και θεωρείται μία από τις πιο "intellectuel" Γαλλικές Δικαιοδοσίες.

      Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι ο "Κοινωνικός Κύκλος 0" ξεκίνησε ένα εγχείρημα, το πόσο πετυχημένο ή όχι ο χρόνος θα το δείξει. Εάν δεν τα καταφέρουμε, τότε ας γραφεί στην τελευταία σελίδα των πρακτικών μας:

      «EΝΘΑΔΕ ΚΕΙΤΑΙ Ο ΦΑΕΘΩΝ. Ο ΗΝΙΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΚΟΥ ΑΡΜΑΤΟΣ, Ο ΟΠΟΙΟΣ, ΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ TO ΕΦΕΡΕ ΕΙΣ ΠΕΡΑΣ, ΩΣΤΟΣΟ ΠΕΘΑΝΕ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΝΟΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ»

      Φιλικά

      Ν. Καλλιπολίτης (Διδ. της Σ. Στ. "Κοινωνικός Κύκλος 0")



      Διαγραφή
  4. Ανδρέας Κοταμανίδης1 Νοεμβρίου 2018 στις 1:13 μ.μ.

    Στα λόγια μου έρχεστε. «ο "Κοινωνικός Κύκλος 0" ξεκίνησε ένα εγχείρημα, το πόσο πετυχημένο ή όχι ο χρόνος θα το δείξει.». Σας ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από το Νοέμβριο 2013 έως σήμερα φαίνεται ότι το εγχείρημα στέφεται με επιτυχία. Προχωράμε με αργά και σταθερά βήματα.

      Φιλικά

      Ν. Καλλιπολίτης (Διδ. της Σ. Στ. "Κοινωνικός Κύκλος 0")

      Διαγραφή